Om Stenänga förskola

Vi är en fristående förskola som finns i norra delarna av Sjöbo tätort. Vi är ca 25 barn på förskolan. Förskolan drivs som en ekonomisk förening där styrelsen består av föräldrar och rektor. Styrelsen är huvudman för förskolan och väljs vid ett årsmöte.

Vi värnar om kontakten mellan oss personal och barnens familjer. Vi bjuder regelbundet in föräldrar och syskon till drop-in. Till midsommar bjuder vi in till midsommarfest med tårtbuffé och till jul bjuder vi på stor julfest med luciatåg, tomte, dans kring granen och speleman. Vi bjuder också in till mysig frukostbuffé för föräldrar tillsammans med sitt barn en gång/termin.

Tyra är en plattform som vi använder för kommunikation mellan förskola och hem. Den är lättanvänd och underlättar samarbetet. Här finns blogg där vi lägger upp vad vi arbetar med i våra grupper och det finns en lärlogg där föräldrar kan se sitt barns lärande och utveckling genom foto och texter.

Vi har gott om plats inne i våra fina lokaler som är fördelade i två byggnader. Vi öppnar och stänger tillsammans, men under dagen är vi uppdelade i Knottar 1-3 år och Krumelurer 4-5 år. Även ute har vi rejält med plats där vi förutom gungor och sandlådor även har egen pulkabacke, stor gräsyta, klätterträd och en loge där vi leker och kör med cyklar och traktorer.

Nära förskolan har vi dessutom Stenänga-området där det finns härlig natur. Där har vi  Åsums ån att håva i, bro att leka Bockarna Bruse på och skog och äng där vi kan leta smådjur, bygga kojor och leka.

Vi har tre lådcyklar. Både barn och personal tycker om friheten cyklarna ger och tar oss gärna iväg på utflykter.

När vädret tillåter äter vi lunch och mellanmål utomhus i vår fina trädgård. En dag i veckan är Krumelurerna på utedag då fixar vi ibland egen mat på triangakök eller grillar.

Vi arbetar för att göra barnen miljömedvetna och använder oss av sopsamlarmonster för att sopsortera. Vi deltar varje år i skräpplockardagarna. På våren odlar vi olika grönsaker/frukter i pallkragar. Vi har smultron, jordgubbar, gurka, gräslök, björnbär, hallon, vinbär mm. Barnen uppskattar mycket  att gå kunna plocka och äta av skörden. Vi har flera äppelträd som vi njuter av äpplen från under hela hösten.

Frukost och mellanmål gör vi själv, medan lunchen köps av Rönås Byakrog.

I våra olika grupper arbetar vi i processer utifrån barnens intresse och våra mål i arbetsplanen. Vi erbjuder utvecklingssamtal varje höst samt vid behov.

På vår förskola har vi som vision att vi tror på barnens förmågor. Att se och utmana det enskilda barnet är vår styrka. Trygghet och omsorg är en förutsättning för lärande.

När ditt barn börjar på förskolan blir du som förälder även medlem i föreningen. Ett medlemskap innebär att du förbinder dig till arbetsplikt för närvarande ca 15 timmar per år och familj. Det är fördelat på fyra tillfälle under året och två av dem fungerar även som ett slags arbetande familjeträffar. Inga timmar ligger förlagda i barngruppen eller dagtid på vardagar. Man betalar en insats för närvarande 200 kr/familj när man börjar på förskolan och sedan betalar man 200 kr/år och familj i medlemsavgift. Avgiften för barnets plats är samma som för de kommunala förskolorna i Sjöbo kommun.

Barnen på Stenänga förskola är olycksfallsförsäkrade hos Länsförsäkringar genom Sjöbo kommun.