Verksamhet -Knottarna

Idag har vi varit på utedag. Vi lyssnade efter fåglar (”långt upp dom fåglarna” ”några sjunger” ”tatatatata- låter hackspetten” ” den bankar i trädet”) klättrade ( några försiktigt och några övermodigt), luktade på blommor ( ” blä luktar äckligt”) och grillade korv ( ” de e sommarskuggan som grillat”), tittat på spindlar, skalbaggar och en nyckelpiga.(då sjöng vi sången En nyckelpiga jag har i handen och se nu kryper den upp för armen. Och sen så flyger den bort sin kos och kanske landar den på din nos). Sången kan ni söka upp barnen gillade den och känner igen den från förskolan.

Det var härligt att se hur försiktigt barnen höll i insekterna, lät insekten krypa på deras hand och sen sträckte fram handen och lät den krypa till nästa barn.

Vi såg faktiskt fåren också. Sen gick vi tillbaka till förskolan och sov god middagsvila. Efter vilan tog vi upp bilderna på projektorn så att barnen kunde kommentera, känna och uppleva igen det vi gjort.

Nästa vecka vill vi att ni tar med ryggsäcken och drick-flaskan så vi kan använda dem.