Verksamhet Krumelurer

Igår var de yngsta Krumelurerna på utedag i Stenänga skogen med Tove.

Vi hittade många olika sorters svampar. Jämförde form, färg och hur dem kändes. När vi kom in i skogen så hittade ett barn en svamp. ”Åhh, en vit svamp med taggar”.

Efter en stund hittade dem en vit svamp till. Då säger ett av barnen. ”Den är likadan som den vi såg innan”. Ett av dem andra barnen säger då ”nej, den är inte taggig”. Efter att ha kollat på fotot som togs på telefonen på den andra svampen, kom vi fram till att det inte alls var samma svamp.

I skogen hittade vi även en nyckelpiga och spindlar. Pedagogen frågade barnen vilken färg nyckelpigan har.

”Bobbo” och sedan pekade ett barn på ett annat barns mössa som hade babblarna på sig.

Han menade såklart röd, som bobbo.

Ett barn såg även en ekorre. ”Där är en ekorre. Shh, den är där borta”.

”Detta ser ut som ett hem. Här bor Sigge daggmask och hans kompis snigel”

Vi plockade även med oss egna äpplen från trädgården som vi åt i den fina naturen.